Verplicht automatisch noodoproepsysteem in voertuigen vanaf 2015

Vanaf oktober 2015 moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met een noodoproepsysteem, eCall genaamd. Dit belt automatisch de noodhulpdiensten belt wanneer er zich een ernstig ongeval voordoet. De Europese Commissie heeft hiervoor twee voorstellen aangenomen.

Het eCall-systeem belt bij een ernstig ongeval automatisch het Europese alarmnummer 112. Het systeem geeft de locatie van het voertuig aan de noodhulpdiensten door, zelfs wanneer de bestuurder buiten bewust zijn is of niet in staat is om te bellen. Een eCall kan ook handmatig worden verricht wanneer bij voorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

De twee voorstellen voorzien dat vanaf oktober 2015 alle nieuwe modellen personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen uitgerust zijn met het eCall-systeem en dat de nodige infrastructuur ontwikkeld zal zijn voor een correcte ontvangst en behandeling van eCalls in noodoproepcentrales.

De Europese Commissie heeft twee voorstellen aangenomen die ervoor moeten zorgen dat auto's per oktober 2015 uitgerust zullen zijn met een noodoproepsysteem dat automatisch de noodhulpdiensten belt wanneer er zich een ernstig ongeval voordoet op een manier dat de compabiliteit, interoperabiliteit en continuïteit van eCall- diensten in de EU gegarandeerd is.

De gegevens die ontvangen worden dankzij het eCall-systeem laten de hulpdiensten toe om sneller hulp te verlenen. Volgens schattingen zou eCall de responstijd bij ongevallen kunnen verminderen met 40% in stedelijke gebieden en tot 50% in landelijke gebieden. Jaarlijks zouden op die manier 2.500 mensenlevens gered kunnen worden. Naast de voordelen voor de verkeersveiligheid zal eCall ook een belangrijk effect hebben op het verminderen van files die ontstaan door verkeersongevallen.

Ook de industrie doet er zijn voordeel mee aangezien er een groot aantal bedrijven betrokken is bij de levering van technologieën, componenten en diensten die bij de verschillende onderdelen van eCall worden gebruikt, waaronder voertuigsystemen en de draadloze overdracht van gegevens en alarmcentralesystemen. Naar verwachting zal het voertuigsysteem dat door eCall geïntroduceerd is ook gebruikt kunnen worden voor andere diensten, zoals het opsporen van gestolen auto's.

De Commissie had eerder de vrijwillige invoering van eCall gevraagd in heel Europa in 2009, maar dit proces verliep te traag. Zodra deze voorstellen zijn goedgekeurd door de Raad en het Parlement, streeft de Commissie ernaar om tegen 2015 een volledig functionerend eCall-syteem te hebben in de EU, IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

30.01.2017

Rechtsplegingsvergoeding komt toe aan rechtsbijstandsverzekeraar Lees meer

23.01.2017

Assuralia lanceert elektronisch aanrijdingsformulier Crashform® Lees meer

06.01.2017

Waartoe dient een groene kaart? Lees meer

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]