Nieuw verkeersbord F45b wijst op doorlopende straat

De Wegcode heeft er een nieuw verkeersbord bij: F45b, doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Het aanwijzingsbord moet voetgangers en fietsers duidelijk maken dat een doodlopende weg voor hen doorlopend is.

Het concept van de doorlopende weg bestaat al langer. Heel wat gemeenten pasten hun verkeersborden 'F45, doodlopende weg' vorig jaar al aan. Ze kregen daarvoor het 'Actiepakket doorlopende straten' van het Steunpunt Straten met daarin een plan van aanpak en een set stickers. Toch zijn de borden pas vanaf 18 augustus 2013 officieel geldig, dat is de dag waarop de wet van 10 juli 2013 tot invoeging van het bord in de Wegcode in werking treedt.

De wegbeheerders mogen het nieuwe verkeersbord F45b aanpassen om de lokale situatie te verduidelijken. Uit de parlementaire voorbereidingen blijkt wel dat de wegbeheerders in die gevallen het Verdrag van Wenen van 8 november 1968 op het wegverkeer moeten respecteren. Bovendien moet steeds verkeersbord F45 als basis worden gebruikt samen met de 3 bijkomende iconen van bord F45b: het lijntje, de voetganger en de fietser.

Het nieuwe bord moet in elk geval bijdragen tot een beter gebruik van onze wegen. In het bijzonder om het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel te bevorderen als alternatief voor het autogebruik. Fietsers en voetgangers die een buurt niet kennen, zullen immers geneigd zijn om wegen die zijn aangeduid als doodlopend niet te gebruiken, terwijl er voor hen toch vaak een doorgang is. Uit een steekproef van de Voetgangersbeweging blijkt dat 70-75% van de 27.104 doodlopende straten in ons land eigenlijk doorlopend is.

Nog even dit. De federale wetgever koos, op advies van de Vlaamse regering, uiteindelijk niet voor de het begrip 'doorlopende weg' bij het nieuwe verkeersbord, maar voor 'doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Dit om spraakverwarring te vermijden.

30.01.2017

Rechtsplegingsvergoeding komt toe aan rechtsbijstandsverzekeraar Lees meer

23.01.2017

Assuralia lanceert elektronisch aanrijdingsformulier Crashform® Lees meer

06.01.2017

Waartoe dient een groene kaart? Lees meer

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]