Belgische transportverzekeringsmarkt stagneerde in 2012

In juni stelde de Belgische Vereniging van Transportverzekeraars (BVT) de resultaten van de transportverzekeringen in België voor 2012 voor. Hoewel de premie-inkomsten stegen in vergelijking met 2011 en de schaderatio verbeterde, is er niet veel reden tot gejuich.

De stijging van de premie-inkomsten, in totaal 319 miljoen euro over alle transportverzekeringstakken heen, is volgens de BVT voornamelijk toe te schrijven aan een stijging van de waarde van de vertransporteerde goederen, wegens een stijging van de grondstofprijzen. Alle takken, met uitzondering  van vervoerdersaansprakelijkheid (CMR), leggen rode cijfers voor. De gemiddelde schaderatio klokt af op 113,03%. Dat wil zeggen dat de volledige schadelast en vaste kosten 113,03% bedraagt van de netto premie-inkomsten.

De tak Cargo, die met 80% het zwaarste weegt binnen de transportverzekeringen, werd geconfronteerd met veels schades als gevolg van orkanen. Notoir was superstorm Sandy, die het Noord-Oosten van de Verenigde Staten heeft geteisterd. In deze regio zijn er grote concentraties van vervoerde goederen in opslag te vinden. Ook piraterij voor de Somalische kust had een belangrijke impact, al was de invloed minder groot dan in 2011.

“Hoewel de Belgische markt, dankzij de know how, de commerciële flair en het oplossingsgericht denken van zowel verzekeraars en makelaars, ook voor buitenlandse verzekerden attractief blijft, dient er snel een kentering te komen,” aldus de BVT.

29.03.2017

Schadegeval met een geleende aanhangwagen Read more

09.03.2017

Bedrijven kunnen jaarlijkse verkeersbelasting bij gecombineerd vervoer volledig terugbetaald krijgen in Vlaanderen Read more

06.03.2017

Geconventioneerde artsen krijgen voor 2016 4.563 euro voor pensioenopbouw Read more

01.03.2017

Beperkte erfbelasting bij verzekeringsgift in Vlaanderen Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]