Belgische transportverzekeringsmarkt stagneerde in 2012

In juni stelde de Belgische Vereniging van Transportverzekeraars (BVT) de resultaten van de transportverzekeringen in België voor 2012 voor. Hoewel de premie-inkomsten stegen in vergelijking met 2011 en de schaderatio verbeterde, is er niet veel reden tot gejuich.

De stijging van de premie-inkomsten, in totaal 319 miljoen euro over alle transportverzekeringstakken heen, is volgens de BVT voornamelijk toe te schrijven aan een stijging van de waarde van de vertransporteerde goederen, wegens een stijging van de grondstofprijzen. Alle takken, met uitzondering  van vervoerdersaansprakelijkheid (CMR), leggen rode cijfers voor. De gemiddelde schaderatio klokt af op 113,03%. Dat wil zeggen dat de volledige schadelast en vaste kosten 113,03% bedraagt van de netto premie-inkomsten.

De tak Cargo, die met 80% het zwaarste weegt binnen de transportverzekeringen, werd geconfronteerd met veels schades als gevolg van orkanen. Notoir was superstorm Sandy, die het Noord-Oosten van de Verenigde Staten heeft geteisterd. In deze regio zijn er grote concentraties van vervoerde goederen in opslag te vinden. Ook piraterij voor de Somalische kust had een belangrijke impact, al was de invloed minder groot dan in 2011.

“Hoewel de Belgische markt, dankzij de know how, de commerciële flair en het oplossingsgericht denken van zowel verzekeraars en makelaars, ook voor buitenlandse verzekerden attractief blijft, dient er snel een kentering te komen,” aldus de BVT.

25.09.2017

Schade aan of veroorzaakt door een heftruck Lees meer

08.09.2017

Maximale rentevoet voor levensverzekeringen van lange duur blijft 2% Lees meer

29.08.2017

De bestuurdersverzekering Lees meer

23.08.2017

Steeds meer zelfstandige arbeidsongeschikten Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]