Voorgestelde producten moeten beantwoorden aan het klantenprofiel

Vanaf 30 juli 2014 zal de verzekeringssector zich moeten houden aan dezelfde gedragsregels die nu al gelden voor de banksector. Met deze regels, gebaseerd op de Europese richtlijn MiFID, wil de regering de financiële consument beter beschermen. Deze gedragsregels bepalen onder meer dat verzekeraars en verzekeringstussenpersonen enkel producten aanbieden die bij het risicoprofiel van de klant passen.

De Europese beleggersrichtlijn MiFID verplicht bankiers om te peilen naar de kennis, de ervaring, de financiële situatie en de doelstelling van hun klant. De producten die ze aanbevelen, moeten bij dit profiel aansluiten. De Belgische wetgever heeft besloten dat deze regels worden uitgebreid naar de verzekeraars en de verzekeringstussenpersonen.

Bepaalde verzekeringsproducten (tak 21, 23) zijn financiële producten en de nieuwe regelgeving voorziet dat de verzekeringsondernemingen een risicoprofiel moeten opstellen van hun klanten en enkel producten mogen voorstellen die hiermee overeenkomen. “De verzekeraar moet met andere woorden kijken naar de kennis, ervaring, financiële situatie en beleggingsdoelstellingen van zijn cliënt en op basis daarvan een geschikt product aanbevelen,” aldus minister van Economie en Consumenten, Johan Vande Lanotte. Daarnaast is er ook de verplichting om consumenten te waarschuwen voor keuzes en transacties die niet bij zijn profiel passen.

24.04.2018

Verzekeraars betalen minder vaak uit bij arbeidsongeval Read more

13.04.2018

20% meer langdurig zieken op 4 jaar tijd Read more

05.04.2018

Aanvullend pensioen voor kleine zelfstandigen: fiscaal luik van de nieuwe tweede pensioenpijler Read more

03.04.2018

Strengere straffen voor wie kwaadwillig verkeer belemmert Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]