Voorgestelde producten moeten beantwoorden aan het klantenprofiel

Vanaf 30 juli 2014 zal de verzekeringssector zich moeten houden aan dezelfde gedragsregels die nu al gelden voor de banksector. Met deze regels, gebaseerd op de Europese richtlijn MiFID, wil de regering de financiële consument beter beschermen. Deze gedragsregels bepalen onder meer dat verzekeraars en verzekeringstussenpersonen enkel producten aanbieden die bij het risicoprofiel van de klant passen.

De Europese beleggersrichtlijn MiFID verplicht bankiers om te peilen naar de kennis, de ervaring, de financiële situatie en de doelstelling van hun klant. De producten die ze aanbevelen, moeten bij dit profiel aansluiten. De Belgische wetgever heeft besloten dat deze regels worden uitgebreid naar de verzekeraars en de verzekeringstussenpersonen.

Bepaalde verzekeringsproducten (tak 21, 23) zijn financiële producten en de nieuwe regelgeving voorziet dat de verzekeringsondernemingen een risicoprofiel moeten opstellen van hun klanten en enkel producten mogen voorstellen die hiermee overeenkomen. “De verzekeraar moet met andere woorden kijken naar de kennis, ervaring, financiële situatie en beleggingsdoelstellingen van zijn cliënt en op basis daarvan een geschikt product aanbevelen,” aldus minister van Economie en Consumenten, Johan Vande Lanotte. Daarnaast is er ook de verplichting om consumenten te waarschuwen voor keuzes en transacties die niet bij zijn profiel passen.

20.02.2017

Ziekteverzuim stijgt snelst bij dertigers en veertigers Lees meer

14.02.2017

Minister wil ook tachograaf in lichte bestelwagens Lees meer

10.02.2017

Brussel en Vlaanderen versoepelen termijnen voor periodieke keuring voertuigen Lees meer

06.02.2017

Grondwettelijk Hof vernietigt passage in Arbeidsongevallenwet wegens overdreven formalisme Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]