Apneupatiënt in behandeling kan rijbewijs krijgen in Europa

Vanaf 31 december 2015 zullen in heel Europa dezelfde regels gelden voor de afgifte van rijbewijzen aan apneupatiënten.

Basisprincipe daarbij is dat wie lijdt aan matig of ernstig obstructief slaapapneusyndroom, maar zijn aandoening onder controle heeft en een passende behandeling volgt, een rijbewijs mag krijgen. Patiënten die 15 tot 29 perioden van apneu of hypoapneu per uur vertonen, vallen in de categorie 'matig'. Bij 30 apneus of hypoapneus per uur of meer gaat het om een ernstige aandoening. Beide categorieën worden in verband gebracht met buitensporige slaperigheid overdag.

Vooraleer de lidstaten een rijbewijs mogen afgeven of verlengen moeten de patiënten bij wie een matig of ernstig slaapapneu wordt vermoed, verder medisch advies vragen. Zij kunnen de raad krijgen om niet te rijden tot de diagnose is bevestigd.

Bovendien is verder periodiek onderzoek is verplicht. En dat minstens om de 3 jaar voor bestuurders van personenwagens (groep 1) en jaarlijks voor vrachtwagen- en buschauffeurs (groep 2). Tijdens dat onderzoek wordt nagegaan in welke mate de bestuurders hun behandeling volgen of ze hun behandeling moeten voortzetten en verdere waakzaamheid geboden is.

Hoewel België al langer een duidelijke regelgeving heeft voor apneupatiënten, is dat in vele Europese landen nog niet het geval. Bovendien zijn er grote nationale verschillen. Europa wil af van die versnippering en heeft daarom gekozen voor een uniform systeem. Slaapapneu blijkt immers een van de grootste risicofactoren voor ongevallen. Via richtlijn 2014/85 van 1 juli 2014 worden bijlagen II en III van de Rijbewijsrichtlijn 2006/126 aangepast. De lidstaten moeten de bepalingen toepassen vanaf 31 december 2015. Die datum geldt dan ook als deadline om de nodige wijzigingen door te voeren aan nationale wetgeving.

30.01.2017

Rechtsplegingsvergoeding komt toe aan rechtsbijstandsverzekeraar Read more

23.01.2017

Assuralia lanceert elektronisch aanrijdingsformulier CrashformŽ Read more

06.01.2017

Waartoe dient een groene kaart? Read more

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]