Stroomuitval - ben ik verzekerd?

De aangekondigde afschakelplannen die netbeheerder Elia heeft opgesteld om een algemene black-out te vermijden, zorgen voor de nodige ongerustheid, zowel bij bedrijven als bij particulieren. Velen stellen zich dan ook de vraag of ze wel verzekerd zijn voor schade tengevolge van de afschakeling van de stroom.

Door het stilliggen van de kernreactoren Doel 3, Doel 4 en Tihange 2 is de stroomvoorziening deze winter onzeker geworden. Bij een strenge winter zal ons land tijdens piekuren met structurele stroomtekorten kampen. Om te vermijden dat het hele land in een blackout gedompeld wordt, is een afschakelplan uitgewerkt. Hierbij werden 6 zones gedefinieerd, die afwisselend individueel of per twee gedurende maximaal twee tot drie zonder stroom gezet zullen worden. De tijdelijke afschakeling vindt plaats tussen 17u en 20u, wordt de dag voordien aangekondigd en enkele uren op voorhand bevestigd. Netbeheerder Elia schat dat België tussen 1 november en 31 mei 49 uren zonder stroom zal zitten. Bij een strenge winter kan dit oplopen tot 116 uur.

Schade ten gevolge van het uitschakelen van de stroom, zoals bijvoorbeeld productieverlies bij de bedrijven, lijkt niet verzekerbaar te zijn. De stroomonderbrekingen worden aangekondigd, terwijl een gebeurtenis slechts verzekerbaar is als ze onzeker is. Voor particulieren duren de stroomonderbrekingen echter niet lang genoeg om schade te veroorzaken (bijvoorbeeld het bederven van voedingswaren in de koelkast).

Wanneer de stroom terug wordt ingeschakeld, bestaat er een risico op stroompieken. Deze kunnen ernstige schade toebrengen aan elektrische toestellen. Maar ook hier gaat het strikt gesproken om een aangekondigde gebeurtenis en bestaat het risico dat het dan toch niet gedekt is. Men doet er best aan om dergelijke toestellen van het stroomnet af te koppelen. Sommige toestellen kunnen echter niet afgekoppeld worden of men kan ze niet afkoppelen omdat men bijvoorbeeld met vakantie is. In dat geval gaat het normaal gesproken wel om een verzekerbare gebeurtenis.

Bedrijven maken zich zorgen

Verzekeringen voor bedrijfsschade zullen enkel tussenkomen voor productieverlies of schade door stroompieken als dit mee in de polis is opgenomen als een gedekte schadeoorzaak.

Uit een rondvraag van VOKA, het Vlaams netwerk voor ondernemingen, bij meer dan duizend bedrijven blijkt dat het merendeel van de ondernemers niet verzekerd is voor stroomuitval. Slechts 15% van de bevraagde ondernemers zegt dat dit in hun polis gedekt is, meer dan een kwart wist dit op dat moment nog niet. Een kwart van de bedrijven neemt preventieve maatregelen. “Het gaat om ondernemingen die investeren in noodgeneratoren of eigen stroomproductie, of die voorbereidingen treffen rond het aanpassen van de productieplanning. Een aantal bedrijven denkt zelfs aan het invoeren van tijdelijke werkloosheid”, aldus Jo Libeer, gedelegeerd bestuur van Voka.

Particulieren maken zich zorgen

'Bij veel contracten moet er eerst sprake zijn van een incident, als een blikseminslag, een overbelasting van het netwerk of een kortsluiting. Wanneer de stroomonderbreking vooraf wordt aangekondigd, zoals het geval zal zijn bij een mogelijke black-out dit najaar, gaat het dus niet om een incident', aldus Wauthier Robyns van Assuralia.

Eventuele zorgen over inbraken door het uitvallen van het inbraakalarm zijn echter niet nodig. De meeste alarmsystemen werken op autonome batterijen, aldus Wauthier Robyns.

Kijk de polis na

Vraagt u zich af of er in uw polissen iets voorzien is voor stroomonderbrekingen? Neem gerust contact met ons op, dan bekijken we dit samen met u.

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Read more

22.12.2016

Bellen tijdens het rijden: verzekeraars luiden de alarmbel Read more

30.11.2016

Burn-out wordt erkend als beroepsgerelateerde ziekte Read more

28.11.2016

Een arbeidsongeval tijdens de pauze: kan dat? Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]