Veiligheid elektrische fietsen laat te wensen over

Geen enkele elektrische fiets in ons land voldoet aan de veiligheidsnormen. Dat blijkt uit een administratief onderzoek van de FOD Economie. Daarom besluit de FOD om het onderzoek verder te zetten met een uitgebreide technisch controle bij elektrische fietsen.

Te snel?

De FOD Economie kondigde deze zomer aan dat ze elektrische fietsen zou controleren. Aanleiding was onder meer een zware woningbrand in Kapellen bij Antwerpen, mogelijk veroorzaakt door de batterij van een elektrische fiets. Ook fietsverkopers wensten meer duidelijkheid over de veiligheid van elektrische fietsen, omdat er goedkope exemplaren van bedenkelijke kwaliteit op de Belgische markt opdoken.

Een eerste, administratieve, controle is nu achter de rug, maar het resultaat wekt vragen op over de kwaliteit van de fietsen. “Geen enkele gecontroleerde fiets bleek in orde met alle administratieve verplichtingen”, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie. De producenten van de fietsen hebben een waarschuwing gekregen, en moeten binnen de kortste keren hun fietsen in overeenstemming brengen met de wetgeving. Maar er komt nu ook een technisch onderzoek, “want onze inspecteurs hebben sterke vermoedens dat veel elektrische fietsen te snel rijden”. Elektrische fietsen mogen in ons land niet sneller dan 25 km per uur. “Gaan ze toch sneller, dan zijn het eigenlijk brommers en moet je als bestuurder een verzekering hebben, een helm dragen en een nummerplaat hebben”, zegt ­Daniel Labours, van Federvelo.

Veiligheidstips

Het BIVV publiceerde eerder dit jaar een presentatie met tips om veilig te fietsen. Hierin staan ook tips die specifiek van toepassing zijn voor elektrische fietsen:

Met een elektrische fiets heb je een rijgedrag dat verschilt van gewone fietsers: Je rijdt sneller, trekt sneller op, de fiets weegt meer, heeft vaak een langere wielbasis en een langere remweg... Daarom pas je best je rijgedrag aan.

Andere weggebruikers kunnen verrast worden door de hogere rijsnelheid van elektrische fietsen. Let daarom extra op en rij defensief.

In groep rijden elektronische fietsers best achteraan. Op die manier bepalen de gewone fietsers het tempo.

Ook bij elektrisch fietsen draag je best bescherming: een helm, reflecterend hesje,...

Bron: Sentral

25.04.2017

Ook vrije advocatenkeuze bij arbitrageprocedure Read more

13.04.2017

Maritieme arbeid: verplichte verzekering voor repatriŽring, arbeidsongeschiktheid en overlijden zeevarenden Read more

06.04.2017

Eerste voorlopige lijst met erkende daden van terrorisme voor (Belgische) slachtoffers Read more

03.04.2017

Assuralia publiceert brochure rond Overlijdensverzekering Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]