Rijdt uw vracht morgen ook in een supertruck?

Het langverwachte Vlaamse proefproject met Langere en Zware Vrachtwagen (LZV’s) is gisteren van start gegaan. De eer viel te beurt aan Transportbedrijf Ninatrans om met de eerste wegreus tussen Leuven en Antwerpen te rijden.

De LZV's, ook wel ecocombi's of supertrucks, zijn 25,25 meter lang en wegen maximaal 60 ton. Het traject loopt via de E40, over de Brusselse Ring en de E19 richting Antwerpse Haven. Op nog vijf andere trajecten zullen LZV's rijden.

Vanuit verschillende organisaties luiden voor- en tegenkantingen, zo pleit de sectororganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) alvast voor een versoepeling van de voorwaarden. Ze laten weten dat de LZV's gemiddeld de CO2 met 27 procent reduceren en in het totaal een kostenbesparing van 20 procent betekenen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts liet in het Vlaams Parlement verstaan daar niet weigerachtig tegenover te staan, maar hij wil de resultaten van het proefproject en de effecten op verkeersveiligheid, mobiliteit en milieu afwachten.

De milieubeweging echter is tegen de supertrucks gekant, vanwege de veiligheidsrisico's en omdat het vracht op de weg houdt in plaats van alternatieven (water, spoor) te overwegen.

Het proefproject houdt ondermeer in dat transporteurs een vergunning moeten krijgen om met deze supertrucks te mogen rijden. Omwille van de veiligheid zijn de routes zo gekozen dat ze de bebouwde kom of kruispunten met kwetsbare weggebruikers vermijden. Ook zullen bedrijven attesten moeten voorleggen dat ze remproeven hebben uitgevoerd en de chauffeurs een bijkomende opleiding hebben gevolgd.

Het proefproject loopt initieel tot 2016, maar kan met twee jaar verlengd worden.

30.01.2017

Rechtsplegingsvergoeding komt toe aan rechtsbijstandsverzekeraar Read more

23.01.2017

Assuralia lanceert elektronisch aanrijdingsformulier Crashform® Read more

06.01.2017

Waartoe dient een groene kaart? Read more

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]