Europese snelwegen veiliger dan 10 jaar geleden

De veiligheid van Europese snelwegen nam toe de afgelopen 10 jaar. In Vlaanderen is de daling in het aantal verkeersdoden echter minder groot dan de verbetering op Europees niveau. Dat blijkt uit een studie van de European Transport Safety Council (ETSC).

Vergelijking met andere landen

De studie van de European Transport Safety Council (ETSC) verscheen op 4 maart. Daaruit blijkt dat er in 2013 ongeveer 1.900 verkeersdoden vielen op autosnelwegen. Dat is 7 procent van het totale aantal verkeersdoden. In Vlaanderen gaat het om 48 doden of 12,5 procent.

Europa in het algemeen boekt vooruitgang: het aantal verkeersdoden op de Europese autosnelwegen halveerde (49%) tussen 2004 en 2013. In diezelfde periode nam de lengte van het Europees snelwegennetwerk toe met 25%. In Vlaanderen nam het aantal verkeersdoden op snelwegen minder af (31.4%). Op jaarbasis gaat het respectievelijk om -8,2 procent en -6,0 procent.

Vlaanderen presteert zelfs slechter dan het gemiddelde voor heel België, dat -36 procent bedraagt of -6,4 procent op jaarbasis. Vlaanderen doet het ook minder goed dan de buurlanden Nederland (daling -8,5%) en Duitsland ( -6,6%) op jaarbasis. Enkel Frankrijk legt slechtere cijfers voor (-3,8 %).

 Nieuwe technologie

De ETSC gelooft in de veiligheidsmogelijkheden van nieuwe technologie en regulering. Zo pleit het voor verplichte gordelverklikkers op alle passagierszetels in nieuwe auto's, in plaats van enkel op de bestuurderszetels. Daarnaast is het voorstander van de verplichte installatie van intelligente snelheidsbegrenzers en rijstrookassistentie. “Dergelijke technologieën helpen bestuurders om catastrofes te voorkomen en kunnen duizenden levens redden in het verkeer”, aldus Antonio Avenoso, afgevaardigd beheerder van de ETSC.

Verder wijst het ETSC onder meer op het belang van bewustmaking en handhaving.

Het volledige rapport (Engelstalig) kan u raadplegen op de website van ETSC.

Bron: Sentral

20.02.2017

Ziekteverzuim stijgt snelst bij dertigers en veertigers Read more

14.02.2017

Minister wil ook tachograaf in lichte bestelwagens Read more

10.02.2017

Brussel en Vlaanderen versoepelen termijnen voor periodieke keuring voertuigen Read more

06.02.2017

Grondwettelijk Hof vernietigt passage in Arbeidsongevallenwet wegens overdreven formalisme Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]