Veilig jaar voor maritieme sector, maar nieuwe bedreigingen aan de horizon

2014 was het veiligste jaar voor de scheepvaart van de voorbije tien jaar, met 75 scheepsverliezen wereldwijd. Dat stelt Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) in haar publicatie Safety and Shipping Review, dat scheepvaartverliezen analyseert van schepen met een bruto-tonnenmaat van meer dan 100. Maar de verzekeraars beschrijft in het rapport ook nieuwe bedreigingen, zoals cyberaanvallen of problemen met “mega-ships”.

Het aantal scheepsverliezen daalde met 32% in vergelijking met vorig jaar, en ligt ver onder het gemiddelde over tien jaar van 127. Een derde van verliezen werden opgetekend in Zuidoost-Azië, in de maritieme regio's Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filippijnen (17 schepen) en Japan, Korea en Noord-China (12 schepen). De helft incidenten gebeuren met vracht- en vissersschepen, in 10% van de gevallen gaat het om passagiersschepen.

Het grootste deel van de verliezen gebeurt door kapseizen, goed voor 65% van het totaal (49). Op de tweede plaats kwam het vastlopen van het schip met 13 incidenten en in vier gevallen ging het om brand of explosie.

AGCS spreekt van een positieve trend, maar ziet ook enkele bedreigingen opduiken. Een daarvan is de opkomst van de zogenaamde “mega-ships”. Het grootste containerschip, de MSC Oscar, heeft een capaciteit van 19.224 TEU, maar er staan schepen op stapel van zelfs 22.000 TEU. Het potentieel verlies wordt daarmee heel wat groter. Bovendien zijn er maar een beperkt aantal havens met voldoende diepgang om deze schepen te kunnen ontvangen, wat het risico bijkomend concentreert.

Een andere nieuwe uitdaging zijn de cyberrisico's. De maritieme sector is in hoge mate geconnecteerd en wordt meer en meer geautomatiseerd. Momenteel is het gevaar nog beperkt, maar schepen en havens kunnen binnen enkele jaren aanlokkelijke doelwitten worden voor hackers.

Het volledige rapport vindt u hier.

30.10.2017

Ongeval met buitenlands voertuig Lees meer

26.10.2017

Groen subsidiepakket voor zware vrachtwagens Lees meer

19.10.2017

Voor- en nadelen van telewerk Lees meer

25.09.2017

Schade aan of veroorzaakt door een heftruck Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]