Wordt ISA de oplossing voor overdreven snelheid?

Overdreven of onaangepaste snelheid ligt aan de basis van naar schatting 10 à 15 procent van de ongevallen en 30 procent van de dodelijke ongevallen. Dankzij Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) zullen bestuurders niet meer sneller kunnen rijden dan de maximumsnelheid aangegeven door de verkeersborden naast de weg.

Jaarlijks komen meer dan 200 mensen om het leven komen bij een ongeval dat te wijten is aan overdreven of onaangepaste snelheid. Systemen zoals ISA moeten daar een einde aan maken en zijn momenteel in volle ontwikkeling. De techniek lijkt alvast veelbelovend; een detectiesysteem in de wagen moet ervoor zorgen dat de maximumsnelheid, aangegeven door de verkeersborden, niet kan worden overschreden.

Eerste onafhankelijke test op Belgische wegen

Samen met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) testte minister van Mobiliteit Jacqueline Galant eind juni voor het eerst een wagen uitgerust met ISA in het verkeer. De minister legde met de wagen een parcours af in Machelen en de Brusselse deelgemeente Haren. Op het traject golden verschillende snelheidslimieten: 30km/u, 50km/u, 70km/u en 90km/u. Enkele maanden geleden nog stelde Galant in het federaal parlement haar plan voor het geleidelijk invoeren van ISA voor.

Ontbreken van digitale snelheidskaart blijft knelpunt

Momenteel wordt een snelle invoering van ISA in België bemoeilijkt doordat een digitale kaart met de snelheidslimieten voor alle Belgische wegen ontbreekt. De automobielindustrie lijkt daar nu een oplossing voor te hebben gevonden: een camera die verkeersborden detecteert.

De test bewijst dat technische rijhulpsystemen de verkeersveiligheid kunnen verbeteren, maar dat er op het vlak van weginfrastructuur een belangrijke taak en verantwoordelijkheid blijft weggelegd voor de overheid. Zo moeten wegbeheerders bijvoorbeeld meer hygiëne aan de dag leggen bij het plaatsen van verkeersborden zodat ze in alle omstandigheden door de camera kunnen worden gedetecteerd. Ook toont de test de noodzaak aan van een volledig actuele en nauwkeurige digitale kaart met een correcte afbakening van de bebouwde kommen en snelheidsregimes.

'In mijn plan voor de verdere ontwikkeling van ISA heb ik ook op de “nood aan voorlopers” gewezen. Dankzij het BIVV en de gewaardeerde hulp van Ford kunnen we vandaag het ISA-systeem testen op onze Belgische wegen en kunnen we leren hoe we als overheid de verdere ontwikkeling en het gebruik van deze systemen kunnen faciliteren,' duidt de minister.

Vrijwillige ISA-variant

Einde maart raakte immers bekend dat Ford een vrijwillige ISA-variant, de Intelligent Speed Limiter, lanceert op een van haar modellen. De autoconstructeur combineert hierbij twee bestaande systemen: een flexibele snelheidsbegrenzer en een systeem om verkeersborden met snelheidslimieten te herkennen. Met een druk op een knop zet de bestuurder het systeem aan en stelt hij een maximumsnelheid in. Een camera detecteert of er verkeersborden langs de weg staan die een lagere snelheid voorschrijven. De snelheid van de auto wordt dan automatisch aangepast. Wanneer de afstand tussen de verkeersborden te groot is, wordt beroep gedaan op het navigatiesysteem om de juiste snelheid te handhaven. De bestuurder kan het systeem steeds overrulen door het gaspedaal stevig in te drukken.

Naast deze halfopen ISA-variant zijn er nog andere systemen, gaande van een open systeem dat informatief een waarschuwingssignaal geeft tot een gesloten systeem dat automatisch de snelheid vermindert.

Op dit ogenblik bieden verschillende automerken optioneel al systemen aan die verkeersborden herkennen en die al dan niet gekoppeld zijn aan een systeem dat waarschuwt wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden. Hoe dan ook is ISA ook een essentieel element in de ontwikkeling van de zelfrijdende wagen.

Bron: Sentral

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Read more

22.12.2016

Bellen tijdens het rijden: verzekeraars luiden de alarmbel Read more

30.11.2016

Burn-out wordt erkend als beroepsgerelateerde ziekte Read more

28.11.2016

Een arbeidsongeval tijdens de pauze: kan dat? Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]