Minister wil ook tachograaf in lichte bestelwagens

Wie met een lichte bestelwagen rondrijdt – van minder dan 3,5 ton – en goederen vervoert voor derden, dreigt ook aan rij- en rusttijden te moeten voldoen. Chauffeurs van grote trucks mogen nu maximaal negen uur per dag rijden, in twee blokken van 4,5 uur. Internationale bedrijven proberen die regel te omzeilen door lichte bestelwagens in te schakelen. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil vermijden dat transportbedrijven door het gebruik van lichte voertuigen niet moeten voldoen aan de regels en denkt aan een verplichte tachograaf. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Liefst 160.000 lichte bestelwagen zijn er vorig jaar in België via nieuwe inschrijvingen bijgekomen. Nog eens 20.000 meer, in amper twee jaar tijd. “De e-commerce is een verklaring voor die stijging. Maar er is duidelijk meer aan de hand. Internationale bedrijven hebben een lacune in onze wetgeving ontdekt”, zegt Kamerlid David Geerts (SP.A), die er een parlementaire vraag over stelde aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De minister deelt de bezorgdheid en wil werk maken van een verplichte tachograaf. Die houdt alle rij- en rusttijden bij. Ook voor lichte bestelwagens van minder dan 3,5 ton moet die er komen.

“Wie met een lichte bestelwagen rijdt, mag langer dan negen uur per dag rijden. Ze moeten ook niet verplicht stoppen na 4,5 uur om te rusten. En dat is erg onveilig. Ze hebben ook geen transportvergunning nodig. En ze betalen geen kilometerheffing. Die is enkel verplicht voor zware trucks. De transportsector is dus ook vragende partij om de regels voor iedereen gelijk te stellen.” zegt Isabelle De Maegt van transportfederatie Febetra, die vragende partij is.

“We viseren niet de zelfstandige die voor eigen rekening met een bestelwagen rijdt, zoals een schilder of een groenteboer. Het moet gelden voor transporteurs van goederen bestemd voor derden”, klinkt het op het kabinet van Bellot.

Pakjes rondbrengen, zoals bijvoorbeeld Bpost of PostNL doet, hoort daar dus ook bij. Bij Bpost is te horen dat zijn chauffeurs in principe geen lange rijtijden uitvoeren. “De bestelwagen van ons die je overdag ziet voeren vooral korte ritten uit" zegt woordvoerder Barbara Van Speybroeck in De Tijd. Volgens haar is het te vroeg om in te schatten of de maatregel een impact zou hebben op het postbedrijf.

Bellot kan het wel niet alleen invoeren. “Aangezien het om een Europese regelgeving gaat, heeft België al aan de Europese Commissie gevraagd de haalbaarheid te onderzoeken. We zien dat andere lidstaten op dezelfde lijn zitten. We zullen dit nog meer bepleiten”, aldus Bellot. De Europese Commissie herziet later dit jaar het wegvervoerspakket. Verwacht wordt dat die tachograaf daar deel van uitmaakt. Voorlopig is het dus nog geen verplichting.

Bron: Sentral

20.02.2017

Ziekteverzuim stijgt snelst bij dertigers en veertigers Lees meer

14.02.2017

Minister wil ook tachograaf in lichte bestelwagens Lees meer

10.02.2017

Brussel en Vlaanderen versoepelen termijnen voor periodieke keuring voertuigen Lees meer

06.02.2017

Grondwettelijk Hof vernietigt passage in Arbeidsongevallenwet wegens overdreven formalisme Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]