ADR-2017- en RID-2017-voorschriften van toepassing op transport van ontplofbare stoffen

De federale overheid laat in het Belgisch Staatsblad van 14 maart 2018 weten dat de 2017-versies van de internationale overeenkomsten voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR) of per spoor (RID), sinds 1 juli 2017 (!) verplicht van toepassing zijn op het nationaal en grensoverschrijdend vervoer van ontplofbare stoffen in ons land.

De 'Europese Overeenkomst betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg' (ADR) is een internationale overeenkomst die uitgaat van de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (Unece) en wordt om de 2 jaar bijgewerkt. Het 'Reglement betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen per spoor' (RID) sluit nauw aan bij het ADR, maar gaat uit van OTIF, de vereniging van Europese spoorbedrijven.

Beide overeenkomsten worden samen met het ADN - over het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren - om de 2 jaar bijgewerkt. De meest recente versies van deze overeenkomsten mochten tussen 1 januari 2017 en 30 juni 2017 facultatief toegepast worden, samen met de versies van 2015. Volgens de EU-richtlijn 2016/2309 móeten de 2017-versies van de 3 internationale overeenkomsten toegepast worden op het intra-Europees grensoverschrijdend vervoer sinds 1 juli 2017. De internationale voorschriften gelden in principe ook voor het binnenlands verkeer van gevaarlijke goederen. Daartoe moeten de internationale regels expliciet overgenomen worden in nationaal recht. Het volstaat om in de nationale wetgeving een verwijzing op te nemen naar de Europese richtlijn die de meest recente versies van de internationale overeenkomsten van toepassing verklaart. Hier is dat dus richtlijn 2016/2309.

Maar in ons gefederaliseerde land leidt dat tot een carrousel aan omzettingsbesluiten, die dan ook nog eens veel te laat gepubliceerd worden. De federale overheid is immers bevoegd voor het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor. De federale staat is ook bevoegd voor het vervoer van radioactieve stoffen, en voor het vervoer van ontplofbare stoffen (wat hier het geval is) - om het even of die goederen per spoor, over de weg of over het water vervoerd worden. De 3 gewesten zijn dan weer bevoegd voor de 5 andere vormen van gevaarlijk transport over de weg én over de binnenwateren. Het huidige KB is dan ook al het achtste omzettingsbesluit van die ene Europese richtlijn...

24.08.2020

Aansprakelijkheid voor een ongeval Read more

03.08.2020

Vrijstelling van BIV voor elektrische voertuigen en nieuwe nummerplaten Read more

23.07.2020

Vlaamse vrijstelling sociale zekerheidsbijdragen koopvaardij vanaf juli uitgebreid naar kraanschepen, steenstorters, onderzoeksschepen en schepen voor bouwactiviteiten Read more

10.07.2020

COVID-19 is beroepsziekte in cruciale sectoren en essentiŽle diensten Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]