Verzekeraars betalen minder vaak uit bij arbeidsongeval

Eén werkdag op de twee sterft in ons land iemand na een arbeidsongeval. Daarnaast worden elke werkdag nog eens gemiddeld 92 werknemers blijvend arbeidsonbekwaam. Maar terwijl het aantal inspecteurs en zo ook het aantal controles blijven dalen, zit het aantal door verzekeraars geweigerde erkenningen in de lift...

Eind jaren 80 vielen in ons land nog ongeveer 280.000 arbeidsongevallen te betreuren. Dat is in 2016 (de recentste statistieken) meer dan gehalveerd tot 120.000. Bedrijven zetten meer in op preventie en door de sterke verschuiving van industriële taken naar administratie en dienstverlening, verdwijnen de gevaarlijkste jobs stilaan. De daling is echter uitsluitend te danken aan de lichte arbeidsongevallen. In 2016 tellen we 11.928 zware arbeidsongevallen met blijvende ongeschiktheid. Dat zijn er bijna duizend meer dan in 1980.

Naar de redenen is het gissen. “Er zijn enkele denksporen” zegt Herman Fonck van het ACV in Het Nieuwsblad “In tijden van economische groei wordt meer gewerkt met onderaannemers en interims. Die lopen dubbel zoveel risico op een arbeidsongeval: ze hebben vaak minder ervaring of kennen het werkterrein minder goed. Al zouden sommige grote bedrijven ongevallen ook liever intern afhandelen, uit angst voor negatieve publiciteit of een fikse verhoging van hun verzekeringspremie.”

In ons land is een arbeidsongevallenverzekering verplicht voor elk privébedrijf. Het is de verzekeraar, niet de werkgever, die beslist of een arbeidsongeval erkend en vergoed wordt. Maar het aantal weigeringen is de laatste tien jaar verdubbeld.  "In 2016 weigerden de verzekeraars 18.488 arbeidsongevallen te erkennen. Dat is een dossier op de tien. Dat is niet altijd terecht." aldus Fonck.

Uit cijfers van Fedris, het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's, blijkt dat de éne verzekeraar van een bedrijfsongeval vaker wandelen stuurt dan de andere. En dat geldt zeker voor ongevallen op weg van en naar het werk. Sectorfederatie Assuralia heeft "geen pasklaar antwoord voor de grote verschillen", maar denkt dat de samenstelling van de klantenportefeuille en de commerciële insteek van de verzekeraars er voor veel tussen zit.

In een reactie wijst marktleider AXA erop dat het aantal weigeringen geen weerspiegeling is van de kwaliteit van het schadebeheer. "Anders dan sommige collega's aanvaarden wij geen onvolledige dossiers en sporen wij onze klanten aan om elk arbeidsongeval, hoe klein ook, aan te geven. Die benadering leidt tot een hoger weigeringspercentage, al is dat cijfer de jongste jaren aan het dalen", zegt woordvoerder Gianni De Muynck in het Nieuwsblad. Hij voegt eraan toe dat slachtoffers zich altijd kunnen richten tot Fedris of de arbeidsrechtbank als ze de weigering onterecht vinden.

Bron: Sentral

29.06.2018

Arbeidsongevallen bij uitzendkrachten Lees meer

27.06.2018

Geïndexeerde tarieven verkeersbelasting en BIV vanaf 1 juli 2018 Lees meer

25.06.2018

Verplichte verzekering tegen insolvabiliteit reisprofessionals Lees meer

04.06.2018

Met de wagen naar Turkije Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]