Fietsers en vrachtwagens: twee aandachtspunten bij verkeersveiligheid

Het aantal verkeersdoden daalde in de eerste helft van 2018 met 14 procent. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van Vias. Fietsers en vrachtwagens blijven echter aandachtspunten bij het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Minder dodelijke slachtoffers

Van januari tot juni 2018 eiste het verkeer 191 slachtoffers. In de eerste helft van 2017 waren dat er 221. Het aantal doden daalde in zowel Vlaanderen (-11%) als in Wallonië (-18%).Het aantal verkeersdoden daalde van alle Vlaamse provincies het sterkst in de provincie Antwerpen (van 30 naar 22 doden). In Limburg was er een stijging met elf doden (van 14 naar 25). In deze cijfers zijn geen slachtoffers meegerekend die tot 30 dagen na het ongeval aan hun verwondingen stierven.

Het aantal doden ter plaatse daalde het sterkst bij de auto-inzittenden (van 114 naar 98). Bij de motorrijders was er een daling van 32 naar 21 doden en bij de bromfietsers van negen naar vier.

'Onder andere de verstrengde maatregelen tegen de recidivisten werpen hopelijk in de komende tijd nog verder hun vruchten af om de cijfers verder te laten dalen', aldus Federaal minister van Mobiliteit François Bellot.

Ongevallen met fietsers

Nationaal gezien bleef het aantal fietsdoden gelijk. Maar in Vlaanderen steeg het aantal slachtoffers van zestien tot 22. In Wallonië is er sprake van een daling (van zes naar nul slachtoffers).

Tijdens de weekends lopen fietser het meeste risico om het slachtoffer te worden van een verkeersongeval.

Vrachtwagenongevallen

Ook vrachtwagens brengen veel verkeersrisico's met zich mee. Chauffeurs staan onder een zware werkdruk en veel werkgevers bieden geen veilige rij- en rusttijden aan. Bovendien ontbreekt het vaak aan de nodige opleiding en opvolging van chauffeurs op het vlak van belading en rijgedrag.

In de maand september vielen verschillende slachtoffers door vrachtwagenongevallen: 

Een vrachtwagen reed op de E40 in de staart van de file in op een personenwagen, waarvan de bestuurster ter plaatse overleed. De auto van het slachtoffer botste vervolgens tegen een andere auto, waardoor een kind levensgevaarlijk gewond raakte. Het rijbewijs van de chauffeur is ingetrokken.

Vrijdag 7 september reed een vrachtwagen op de E17 richting Antwerpen in op een personenwagen ter hoogte van de snelwegparking in Kalken. De auto kwam net van de parking de snelweg opgereden. Een van de inzittenden overleed ter plaatse.

Een 50-jarige vrachtwagenchauffeur liet het leven toen hij met zijn vrachtwagen inreed op een file, op de Brusselse buitenring. Hij remde hij te laat voor een file die ontstaan was door een eerder ongeval en reed in op de vrachtwagens voor hem.

Een opvallende negatieve tendens is volgens Vias het aantal senioren dat bij vrachtwagenongevallen om het leven komt. In de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder steeg het aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens van drie tot negentien (plus 16) in de eerste helft van dit jaar. In Vlaanderen lieten zeven 65-plussers het leven bij een vrachtwagenongeval.

Bron: Sentral

20.10.2020

Erkenning aansprakelijkheid Lees meer

07.10.2020

Beheerscomité zelfstandigen moet onrechtmatig betaalde arbeidsongeschiktheidsuitkeringen altijd terugvorderen van wie corona-overbruggingsrecht krijgt Lees meer

02.10.2020

Wegcode geldt niet voor prioritaire voertuigen die dringende opdracht uitvoeren (op enkele verkeersregels na) Lees meer

30.09.2020

Wetsvoorstel: verzekeraars mogen geen informatie verzameld door gezondheidstrackers gebruiken Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]