Speciale verkeersborden voor speed pedelecs niet automatisch op alle Vlaamse jaagpaden van fietssnelwegen

Speed pedelecs hebben toegang tot de jaagpaden langs Vlaamse waterwegen op voorwaarde dat dit wordt aangegeven met de gepaste signalisatie (onderbord ‘Uitgezonderd toelatingen, rijwielen en bromfietsen klasse A en P’). Maar die borden worden niet automatisch op alle jaagpaden geplaatst die onderdeel zijn van een fietssnelweg.

Alleen 'geschikte' jaagpaden worden opengesteld, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Dit bekent dat zowel de breedte van het jaagpad en de kwaliteit van het wegdek als de economische bedrijvigheid op het jaagpad van die aard moeten zijn dat speed pedelecs op een veilige manier op het traject kunnen worden gebruikt. Op dit ogenblik zijn de jaagpaden van een 7-tal tracés opengesteld door middel van aangepaste onderborden. Binnenkort volgt een 8ste tracé. Het gaat om

het jaagpad van de monding van de Beneden-Nete tot in Lier;

de jaagpaden op het tracé van de F1 Brussel-Mechelen op het grondgebied van Vilvoorde en Zemst;

de jaagpaden op het tracé van de F20 Halle-Brussel op het grondgebied van Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en Drogenbos;

de jaagpaden die behoren tot de F8 Leuven-Mechelen;

de jaagpaden op het tracé van de F45 Gent-Oudenaarde-Kortrijk op linkeroever van de Boven-Schelde tussen Oudenaarde Ankerstraat en Oudenaarde Heuvel;

de jaagpaden op het tracé van de F374 Kortrijk-Zwevegem op rechteroever van het Kanaal Bossuit-Kortrijk tussen Kortrijk en Zwevegem Transfo;

de jaagpaden op het tracé van F5 Hasselt-Antwerpen (Albertkanaalroute).

Op korte termijn zullen ook op de jaagpaden van het tracé F4 Gent-Antwerpen langs de Boven-Durme in Lokeren onderborden worden geplaatst die speed pedelecs toelaten.

Op bepaalde van deze tracés zijn er verbindingsstukken door dorpskernen of woonwijken. Die zijn vaak uitgerust met verkeersborden D9 en D10 die speed pedelecs weren. Met vaak onveilige situaties tot gevolgd. In principe worden speed-pedelecgebruikers op die plaatsen immers gedwongen om de rijbaan te gebruiken. Minister Weyts raadt het gebruik van deze verkeersborden dan ook af op fietssnelwegen. Hij is van mening dat de borden alleen een tijdelijke optie mogen zijn, in afwachting van infrastructurele of andere maatregelen. Waar nu verkeersbord D9 staat, raadt hij aan om een alternatieve signalisatie te voorzien zodat speed pedelecs wel gebruik mogen maken van de verbinding. Verkeersbord D10 ziet hij liever niet meer. Het bord wordt immers gebruikt op plaatsen waar de ruimte te gering is om een scheiding te maken tussen voetgangers en fietsers. Deze verbindingen zijn volgens de minister hoe dan ook niet geschikt om als fietssnelweg te functioneren. Hij adviseert om daar infrastructurele of andere maatregelen te treffen om de weg aantrekkelijk en veilig te maken voor speed pedelecs.

28.02.2019

Speciale verkeersborden voor speed pedelecs niet automatisch op alle Vlaamse jaagpaden van fietssnelwegen Lees meer

27.02.2019

Enkele statistieken omtrent de aanvullende pensioenen in 2018 Lees meer

21.02.2019

Zelfstandigen: minimumpensioen volledige loopbaan stijgt op 1 maart Lees meer

08.02.2019

Medicijnengebruik zorgt voor meer ongevallen Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]