Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering niet meer verplicht voor elektrische fietsen, hoverboards en elektrische rolstoelen

Vanaf 1 juni 2019 is een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering niet meer verplicht voor elektrische fietsen, elektrische rolstoelen, hoverboards, monowheels en andere motorrijtuigen die maximum 25km/u rijden. Voor bromfietsen van klasse A blijft de verzekeringsplicht wel bestaan. Ondanks het feit dat ook deze voertuigen maximum 25km/u rijden, is de impact bij ongevallen groter als gevolg van hun hogere gewicht.

De wetgever voegt deze uitzonderingen op de verzekeringsplicht uitdrukkelijk toe aan de WAM-wet zodat er geen onduidelijkheid en verwarring meer bestaat.

Momenteel verzekeringsplicht

Op basis van de huidige bepalingen moet je in principe een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor elk 'rijtuig en voertuig (en elk deel eraan gekoppeld) dat bestemd is om zich over de grond te bewegen en dat door een mechanisme kracht kan worden gedreven (zonder aan spoorstaven te zijn gebonden)'. Dus ook voor elektrische rolstoelen, elektrische fietsen, fietsen met een elektrische garageknop (een functie die helpt om met de fiets aan de hand een helling op te gaan), hoverboards, monowheels, elektrische steps, elektrische skateboards, enz.

Een regel die in de praktijk niet veel bijval krijgt waardoor de situatie onduidelijk is. De wetgever wil komaf maken met die onzekerheid en past de WAM-wet aan.

Vrijstelling vanaf 1 juni

µVanaf 1 juni zijn àlle motorrijtuigen die vallen onder de definitie van daarnet, maar die door de mechanisme kracht 25km/u niet overschrijden vrijgesteld van de verzekeringsplicht. De wetgever geeft geen specifieke voertuigcategorieën meer, maar in de parlementaire documenten lezen we dat inderdaad elektrische fietsen, elektrische rolstoelen, hoverboards, miniquads, minimotos, enz. worden bedoeld voor zover ze tenminste maximum 25km/u rijden.

Daarin wordt ook meegegeven dat 'de burgerlijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst waartoe deze vervoermiddelen aanleiding kunnen geven, zou kunnen worden verzekerd door een andere verzekeringspolis dan de B.A. Auto (bv. de BA-privéleven).

Let op: de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid blijft verplicht voor bromfietsen van klasse A.

Tussenkomst Gemeenschappelijk Waarborgfonds

De wetgever voorziet in een tussenkomst van het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds voor slachtoffers van een ongeval waarbij de aansprakelijke bestuurder een voertuig bestuurde dat vrijgesteld is van de verzekeringsplicht.

De meeste gezinnen beschikken over een verzekering die de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst dekt (de BA familiale of de BA privéleven) die het gevolg kan zijn van het gebruik van voertuigen die vrijgesteld zijn van verzekeringsplicht. Slachtoffers van ongevallen zullen zich rechtstreeks richten tot de verzekeraar BA familiale of privéleven van de bestuurder die een ongeval heeft veroorzaakt met een voertuig dat is vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Is de aansprakelijke bestuurder niet gedekt door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, dan kan het slachtoffer zijn aanvraag voor een schadevergoeding richten tot het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds.

18.07.2019

Soepeler voorwaarden voor verzekering gewaarborgd wonen Lees meer

11.07.2019

Het Tariferingsbureau Auto Lees meer

04.07.2019

Schuldsaldoverzekeringen: voor sommige aandoeningen wordt het recht om vergeten te worden sneller erkend Lees meer

27.06.2019

Vanaf 1 juli verzekeringsplicht voor veiligheids- en gezondheidsco÷rdinatoren en andere beroepsbeoefenaars uit bouwsector Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]