Frankrijk legt weggebruikers nieuwe regels op

Bestuurders die een rit door Frankrijk plannen, kunnen maar beter rekening houden met enkele nieuwe regels die recent zijn ingevoerd. Vanaf 1 juli 2012 moeten ze bijvoorbeeld alcoholtester bij zich hebben. Sinds begin dit jaar is het ook verboden om apparatuur te bezitten en gebruiken dat de locatie van snelheidscontroles aangeeft.

Alcoholtesters

Alle bestuurder van een gemotoriseerd voertuig, met uitzondering van bromfietsen, moeten in het bezit zijn van een alcoholtester. Met deze tester kan hij zelf zijn alcoholgehalte bepalen en weet de bestuurder of hij in staat is te rijden. Het gebruik van de tester is echter niet verplicht. Bij controle moet de bestuurder een niet-gebruikte test kunnen presenteren. Hij kan dus best minstens twee alcoholtesters in het voertuig bewaren.

De alcoholtesters moeten voorzien zijn van de vermelding ‘CE’ of ‘NF’, en zijn te verkrijgen bij apotheken en autospeciaalzaken. Herbruikbare elektronische testers (voorzien van dezelfde vermeldingen) zijn ook toegestaan.

De verplichting gaat in vanaf 1 juli 2012, maar er wordt een overgangsperiode voorzien tot 1 november 2012. Tijdens deze periode krijgen overtreders enkel een waarschuwing, nadien worden ze bestraft met een overtreding.

Flitslocaties

Een andere nieuwigheid bij onze zuiderburen is het verbod op het ontvangen van waarschuwingen over de locatie van vaste of mobiele snelheidscontroles tijdens het rijden. Het decreet daaromtrent ging van kracht op 5 januari 2012 en overtreders kunnen worden bestraft met een boete van maximaal 1.500 euro. Het gaat hier onder meer over navigatiesystemen, mobiele telefoons en andere apparaten.

Heel wat fabrikanten van gps-toestellen hebben al updates van hun software aangeboden waarmee de flitslocaties vervangen worden door zogenaamde “gevarenzones” of leggen op hun websites uit hoe u de flitslocaties kan uitschakelen.

30.01.2017

Rechtsplegingsvergoeding komt toe aan rechtsbijstandsverzekeraar Read more

23.01.2017

Assuralia lanceert elektronisch aanrijdingsformulier Crashform® Read more

06.01.2017

Waartoe dient een groene kaart? Read more

27.12.2016

Ik heb met een niet-verzekerde auto een ongeval veroorzaakt. Nu zou ik graag weten of het slachtoffer schadeloosgesteld zal worden en of ik problemen kan krijgen. Read more

NEWSLETTER
website by Kluwer EasyWeb

We use cookies to record your language preference and enhance your surfing experience. Know more[OK]