Door het rood fietsen: verkeersbord heeft voorrang op licht

In juni van dit jaar werden twee verkeersborden B22 en B23 geïntroduceerd. Deze laten fietsers in bepaalde omstandigheden toe om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden bij het rode en oranje licht. Ze moeten hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. De wegcode bepaalde echter dat een verkeerslicht altijd voorrang heeft op een verkeersbord. Deze verwarring wordt nu weggewerkt.

De wijziging voorziet een afwijking op de algemene voorrangsregel waarbij verkeerslichten (die werken) steeds voorgaan op verkeersborden (behalve bij oranjegeel knipperlicht en lichten boven de rijstrook). Voortaan luidt het laatste lid van artikel 6.3 van het verkeersreglement: “Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.”

B22

B23

De aanpassing moet zorgen voor meer rechtszekerheid, want de verkeersborden hebben heel wat discussies veroorzaakt. Volgens verschillende verkeersexperts heeft een verkeerslicht altijd voorrang op een verkeersbord, waardoor het onwettig was om bij deze verkeersborden door het rood te fietsen. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels en Brussels Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille oordeelden naar aanleiding van de plaatsing van de verkeersborden voor een testproject in Brussel, dat een wet hiërarchisch steeds hoger staat dan een koninklijk besluit. Ze werpen daarnaast de algemene rechtsbeginselen op die stellen dat een uitzonderingsregel primeert op een algemene regel en dat een nieuwe wet primeert op een oudere. De federale wetgever wil met de wijziging van de wegcode verdere verwarring vermijden.

De nieuwe regel gaat in vanaf 25 september 2012.

29.05.2017

Wat is de “zwarte lijst”? Lees meer

02.05.2017

Brandverzekering kan dekking tegen overlopen riolen uitsluiten in risicozones Lees meer

25.04.2017

Ook vrije advocatenkeuze bij arbitrageprocedure Lees meer

13.04.2017

Maritieme arbeid: verplichte verzekering voor repatriëring, arbeidsongeschiktheid en overlijden zeevarenden Lees meer

NIEUWSBRIEF
website door Kluwer EasyWeb

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]